Inte borta, bara för upptagen av livet!

Jag har inte uppdaterat bloggen på väldigt länge, jag är medveten om det och tänker inte heller komma med några ursäkter utan jag har helt enkelt inte haft varken tid eller ork att sitta ner i lugn och ro för att skriva. Jag har helt enkelt varit alldeles för upptagen med att leva och anpassa mig till vardagen igen efter semestern..
Men mycket har hänt sedan senaste uppdateringen, jag har bland annat:
- Jobbat mina sista två veckor på jobbet för denna sommar vilket har varit en bra mellanlandning mellan semester och vardag, för imorgon drar skolan igång igen. Men även om det känns bra att återvända till skolan och vardagen och träffa alla igen, så kändes det både vemodigt och sorgligt att kramas hej då med kollegor och barn i fredags som jag nu inte kommer träffa på ca ett halvår. Men allting har sin tid och just nu är skolan min vardag och det skall bli riktigt spännande att se vad denna kommande termin har att erbjuda!
- Kramats hej då med min kusin Ida som nu lämnat Stockholm för att studera ute på ett annat ställe i landet.
- Besökt Ice bar och firat mina föräldrars bröllopsdag.
- Börjat träna på gym för att på riktigt bygga upp styrkan i mitt knä efter operationen.
-  Shoppat en ny höstkappa (bild kommer när hösten närmar sig på allvar).

Som ni förstår har livet fortsatt trots att jag varit borta från bloggen men nu skall jag på riktigt försöka uppdatera mer, det lovar jag er. Nu skall jag logga ut och plocka fram det sista inför morgondagens skolstart innan det är dags att krypa upp i soffan och se lite på tv innan det är läggdags för mig.

Yasuragi Hasseludden! ♥

I onsdags (20110810) hade jag och Andreas som sagt årsdag och firade att vi varit ett par i 4 år. Tidigare år har vi varit ute och ätit och förra året firade vi vår tre årsdag med en heldag nere vid havet i Skåne. Men i år hade vi bestämt oss för att göra något lite speciellt och hade därför bokat en övernattning på Yasuragi Hasseludden ute i Nacka.
Varken jag eller Andreas hade tidigare varit där eller på något annat spa men vi är däremot båda väldigt fascinerade av den japanska kulturen och har därför också japan som ett av våra drömresemål i framtiden så vi tänkte att det därför skulle passa oss båda med ett besök där.

Redan på vägen till Yasuragi konstaterade vi att det låg väldigt bra till för oss som inte har någon bil, då det var väldigt bra kommunikation med bussar och knappast några väntetider alls vilket var väldigt skönt. Under hela resan dit hade vi sett hur regn och åskmolnen allt mer tornade upp sig på himlen och när vi slutliggen klev av bussen hörde vi hur det började mullra långt borta så vi skyndade oss upp den korta promenadvägen för att slippa det kommande ovädret. När vi checkat in fick vi direkt tillträde till vårt hotellrum dit vi gick för att byta om till våra yukata (japanska morgonrockar), badkläder och tofflor. Vid klockan 16:00 hade vi bokat en behandling, "fiskpedikyr". Jag var lite orolig innan att jag skulle tycka att det kittlades men när man stoppade ner fötterna i vattnet var det riktigt skönt och precis som de beskrivt det inför behandlingen så kändes det som att ha fötterna i bubbelvatten.
Efter behandlingen gick vi direkt ner till det japanska badet där vi låg en lång stund i det varma källorna utomhus och tittade på regnet som öste ner samtidigt som vi njöt av havsutsikten fram tills vi efter ett snabbt stopp på hotellrummet skulle äta middag vid 19:30. Middagen var fantastiskt god!
Dagen efter åt vi frukostbuffen innan vi återvände till det japanska badet för några timmars bad innan det var dags att checka ut och bege sig hemåt igen efter ett helt underbart dygn.

Yasuragi betyder inre ro och harmoni, en känsla som jag verkligen tyckte de lyckades skapa under vår vistelse. Både jag och Andreas lämnade Yasuragi med känslan och löftet till varandra att det inte var sista gången vi var där, och jag kan erkänna att jag redan längtar tills jag får komma dit nästa gång!

Aperitifen som serverades innan maten.

Sushin som vi beställde in som förrätt. Det var bland den godaste sushin jag ätit.

Varmrätt: Majskycklingfilé med grillad zucchini och paprika med ris.

4 år - 20110810!

Idag var det 4 år sedan du & jag blev vi!
Vi ska fira vår årsdag med en övernattning på Yasuragi Hasseludden.
Jag älskar dig världens finaste Andreas!

Utflykten till vattenfallet - 20110807!

Imorse efter att vi allihopa tagit en lång sovmorgon vaknade vi upp till en väldigt regnig förmiddag. Efter en sen frukost så lättade ialla fall regnet och vi bestämde oss för att besöka ett vattenfall där några också valde att bada. Både jag och Andreas valde att betrakta vattenfallet på avstånd och fotografera.  Efter vattenfallet åkte vi vidare mot gyllebo där jag badade och tvättade håret, vattnet var ganska kallt men då det har regnat och blåst till och från under hela dagen så var det nästan varmare i vattnet än på land när jag väl vågat mig i. Ikväll är det sista kvällen här i Skåne innan vi imorgon eftermiddag styr hemåt Stockholm igen efter elva härliga dagar här nere.

Dagens Sara - 20110806!

145 års kalas - 20110806!

Igår eftermiddag efter en sväng till två loppisar på förmiddagen var det dags för det stora kalaset för Andreas farfar och hans fru som tillsammans uppnått en ålder av 145 år. Kalaset startade vid 16 tiden med fläder fördrink och tilltugg och efter någon timme var det dags att sätta sig till bords för middag. Det blev en trevlig middag där tal blandades med allsång. Efter middagen blev det fika med tårta och sedan fortsatte kvällen med ännu mera sång och trevligt umgänge.

Grillmys - 20110805!

På fredagskvällen var det dags för den traditionella hemmagjorda hamburgaren som M & M lagade även förra året. I år var det älsklingen som var grillmaster med snyggaste grillkläderna. Det blev en supergod middag som avslutades med jordgubbar och glass till efterrätt. Efter maten plockade vi fram marshmallows som vi grillade och sedan satt vi ute och pratade invinrade i täcken tills sent in på kvällen.

Ales stenar och "Skånes ullared".

I fredags var det egentligen planerat att vi skulle ut och cykla dressin tillsammans. Men då det till en stor del byggde på att det skulle vara fint väder så valde vi att tidigt på fredagsmorgonen boka av, då väderleksrapporten såg allt för osäker ut och det ösregnade när vi vaknade. Istället valde vi att starta dagen med att även i år besöka "Skånes ullrared" Bo Ohlsson. Det blev en del småsaker på 10 kronors avdelningen och en obligatorisk "två röda med bröd" utanför i korvkiosken.

Efter besöket på Bo Ohlsson åkte vi vidare mot Ales stenar, en känd sevärdhet som ligger i Kåseberg uppe på ett berg. Efter en rask promenad kom vi upp till Ales stenar och den fina miljön uppe på berget där vi tog en hel del bilder innan vi efter en lång stund begav oss ner igen. Utsikten var tyvärr lite disig efter regnet tidigare på dagen men det var ändå väldigt vackert där uppe och helt klart värt att besöka!

Varma dagar i Skåne passerar..

Nu har ett par dagar passerat här i Skåne utan att jag uppdaterat er här på bloggen, men vi har haft fullt upp hela dagarna. Det fina vädret har verkligen äntligen kommit hit ner och vi har tillbringat de senaste dagarna nere vid havet med sol och varma bad, underbart.

Men jag tänkte ialla fall passa på att lägga upp lite bilder och en kort resumé kring vad vi gjort de senaste dagarna.
I måndags var den första riktigt varma dagen och vi bestämde oss väldigt fort att bege oss ner kyhlstrand, där vi tillbringade flera timmar med sol och bad. Framåt sen eftermiddagen började vi röra oss tillbaka mot huset för att byta om och göra oss klara inför kvällens bilbingo. När vi kom dit köpte vi en varsin bingobricka och sedan drog spelet igång. Bilbingo fungerar ungefär som vanlig bingo förutom den skillnaden att man tutar istället för att ropa bingo. När vi lämnade fotbollsplanen cirka tre timmar senare hade både Andreas och hans pappa vunnit. Jag vann ingenting men var (nästan) lika glad ändå!

I tisdags och igår var vi också nere vid havet och vattnet har varit ännu varmare än i måndags. Det är nog ungefär 22 grader i vattnet vilket gör att man verkligen kan ligga i länge och simma, flyta runt och kasta sig i vågorna. Kvällarna har vi tillbringat hemma hos Andreas farfar och hans fru med grillning och trevligt umgänge.

Och sist av allt vill jag lägga in en bild på vår vän spindeln som satt ovanför min och Andreas säng när vi skulle sova igår..

Dag två i Skåne!

Igår var det söndag och andra dagen här i Skåne. På morgonen när vi vaknade var det precis lika trist väder som dagen innan, regnet hängde i luften och när vi hoppade in i bilen för att åka iväg på den första loppisen för dagen så började det mycket riktigt att regna. På agendan igår stod loppis i brantevik och en hel del andra affärer som vi besökte under dagen.
Framåt kvällen började det spricka upp och solen tittade fram till allas vår glädje, vilket gjorde det möjligt att vi kunde sitta ute och äta middag hemma hos Andreas farfar och hans fru. Resten av kvällen satt vi ute och spelade spelet "Vem vill bli miljonär" tills sent in på kvällen.

Idag skiner solen och vi har alla tagit sovmorgon för första gången sedan vi kom ner hit. Idag får vi se vad vi hittar på under dagen och ikväll skall vi iväg på bilbingo, det ser jag framemot jättemycket!